DSpace Repository

TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNİN “ŞİFRELEME-DEŞİFRELEME” KURAMI ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Duruturk, Bilge
dc.date.accessioned 2021-06-17T14:47:59Z
dc.date.available 2021-06-17T14:47:59Z
dc.date.issued 2020-04
dc.identifier.citation Durutürk, B . (2020). TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNİN “ŞİFRELEME-DEŞİFRELEME” KURAMI ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ . Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi , 24 (1) , 53-64 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/53617/476802 tr_TR
dc.identifier.issn 1301-370X
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1004
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/53617/476802
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract Toplumsal Cinsiyet çalışmaları içerisinde cinsiyet (sex) ve toplumsal cinsiyet (gender) ayrımı ‘toplumsallaşma’ süreci ile ortaya konan ‘kadın’ ve ‘erkek’ rolleri üzerinden kendisini üretmektedir. Kadın ve erkek rollerinin toplumda üretimi ve yeniden üretimi; aile, okul, arkadaş grupları, iş ortamı kısacası “devletin ideolojik aygıtları” aracılığıyla gerçekleşmektedir. Biyolojik olarak tamamen rastlantı sonucu oluşan cinsiyetler üzerinden kendine yaşam alanı bulan toplumsal cinsiyet, inşa edilen bir kavramdır. Toplumsal cinsiyet, sosyalleşme sürecinde dinamikliğini ve devamlılığını okul, arkadaş grupları, aile gibi kurumlar tarafından kazandığı gibi ‘medya’nın yeniden üretimdeki yeri de oldukça önemlidir. Her kültür seviyesi ile iletişime girebilen ve bu ilişkiyi doğrudan birey ve bireyin bilinç altı ile kurduğu kabul edilen görsel ve işitsel faaliyetler, toplumsal cinsiyetin yeniden üretimine yardımcı olur. Medyanın belirlemeciliği, Stuart Hall’un “şifreleme ve deşifreleme” (encoding-decoding) kuramı üzerinden toplumun şekillenmesi, izleyiciye yani topluma verilen kodlar ile yeniden üretilmesi süreci çalışmanın temel hareket noktası olarak alınmaktadır. Bu sürecin ve kodların algılanması, toplumsal cinsiyet rollerinin doğru ve sorgulanarak değerlendirilmesini sağlayacaktır. Bu çerçevede, “şifreleme ve deşifreleme” kuramı üzerinden toplumsal cinsiyet rollerinin değerlendirilmesi yapılacaktır. tr_TR
dc.description.abstract In the studies of gender the difference between sex and gender are revealed by the roles of woman and men through the socialization process. The production and reproduction of women and men are executed by the ideological instruments of state such as the family, the school, the peer groups and the work. Gender is a constructed term that is maintained from sex which is biologically coincidental. Other than family, school, work or peer groups, media is another instrument to reconstruct gender roles in the society. Visual and audial programmes, which are directly related to the person’s subconscious and different cultural levels, help the reconstruction process. In parallel with this, the advertisement of CocaCola, which is an international company opened to the world together with globalization, aired in Ramadan within the context of “glocalization” is examined. In this study, the aim is to examine the ad and how the gender roles are transferred to the audience via this ad, which is created by establishing intimacy with the cultural and customary traditions of the audience, through the methodological elements of Hall's theory. In this review, it will be demonstrated how the audience can be constructed through the influence of the media through certain gender codes in the age of globalization. At the same time, it will be discussed by exemplifying the argument that the media transform the audience's perception by integrating similarities and differences on its social structure.
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi / Akademisyenler Birliği Derneği tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2020;Volume: 24 Issue: 1
dc.subject Toplumsal Cinsiyet tr_TR
dc.subject küreyerelleşme tr_TR
dc.subject şifreleme-deşifreleme tr_TR
dc.subject medya tr_TR
dc.subject Coca-Cola tr_TR
dc.subject Gender tr_TR
dc.subject glocalization tr_TR
dc.subject encoding-decoding tr_TR
dc.subject media tr_TR
dc.title TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNİN “ŞİFRELEME-DEŞİFRELEME” KURAMI ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ tr_TR
dc.title.alternative AN ANALYSIS OF GENDER ROLES THROUGH THE THEORY OF “ENCODING- DECODING”: THE AD OF COCA-COLA IN RAMADAN WITHIN THE CONTEXT OF GLOCALIZATION tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account