DSpace Repository

Service Quality, Students’ Satisfaction and Supportive Attitude in the Higher Education Institutions: Evidence from an Emerging Market

Show simple item record

dc.contributor.author Penpece Demirer, Dilek
dc.date.accessioned 2021-07-01T12:22:54Z
dc.date.available 2021-07-01T12:22:54Z
dc.date.issued 2019-03
dc.identifier.citation Penpece-demirer, D . (2019). Service Quality, Students’ Satisfaction and Supportive Attitude in the Higher Education Institutions: Evidence from an Emerging Market . OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi , 10 (17) , 308-331 . DOI: 10.26466/opus.512605 tr_TR
dc.identifier.issn 2528-9527
dc.identifier.issn 2528-9535
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1016
dc.identifier.uri https://doi.org/10.26466/opus.512605
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract The higher education sector has been growing steadily in all over the world. Similar improvements are experienced in Turkey. Growing number of higher education institutions cause growing competition. Thus these institutions are in need of developing their service quality level and satisfying the students. Higher education institutions need support from their students. Supportive attitudes of students may make a big contribution to these institutions. Thus it is significant for higher education institutions to create students’ supportive attitudes. The aim of the study is to investigate the higher education institutions’ service quality and its impact on student’s satisfaction and supportive attitude in Turkey, as an emerging market. A total of 610 students in two universities in Adana, Turkey attended to present study. Descriptive analysis was done at the first stage, reliability analysis at the second stage as well. Confirmatory Factor Analysis was then employed. Finally Structural Equation Modelling was applied to examine the hypothesized model. It is concluded that service quality has a significant and positive effect on students' satisfaction and indirectly on students' supportive attitude through the students’ satisfaction path. tr_TR
dc.description.abstract Yükseköğretim sektörü tüm dünyada istikrarlı bir şekilde büyümektedir. Türkiye'de de benzer gelişmeler yaşanmaktadır. Artan sayıda yükseköğretim kurumu, rekabetin de artmasına neden olmaktadır. Bu nedenle, bu kurumların hizmet kalitesi seviyelerini geliştirmeye ve öğrencilerini tatmin etmeye ihtiyaçları vardır. Ayrıca yükseköğretim kurumlarının öğrencileri tarafından desteklenmeleri gerekir. Öğrencilerin destekleyici tutumları bu kurumlara büyük katkı sağlayabilir. Bu nedenle, yükseköğretim kurumlarının öğrencilerin destekleyici tutumlarını oluşturması önemlidir. Dolayısıyla çalışmanın amacı, yükselen bir pazar olarak Türkiye'deki, yükseköğretim kurumlarının hizmet kalitesini ve onun öğrenci memnuniyeti ve destekleyici tutum üzerindeki etkisini araştırmaktır. Çalışmaya Adana’daki iki üniversiteden toplam 610 öğrenci katıldı. Öncelikle tanımlayıcı istatistikler, ikinci aşamada da güvenilirlik analizi yapılmıştır. Daha sonra Doğrulayıcı Faktör Analizi kullanılmıştır. Son olarak, hipotez testleri için Yapısal Eşitlik Modellemesi uygulanmıştır. Hizmet kalitesinin, öğrencilerin memnuniyeti üzerine doğrudan ve öğrencilerin memnuniyeti vasıtasıyla onların destekleyici tutumları üzerinde dolaylı olarak önemli ve olumlu bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi / ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2019;Volume: 10 Issue: 17
dc.subject Higher education institutions tr_TR
dc.subject Service quality tr_TR
dc.subject Student satisfaction tr_TR
dc.subject Supportive attitude tr_TR
dc.subject Higher education marketing tr_TR
dc.subject Yükseköğretim kurumları tr_TR
dc.subject Hizmet kalitesi tr_TR
dc.subject Öğrenci memnuniyeti tr_TR
dc.subject Destekleyici tutum tr_TR
dc.subject Yükseköğretim pazarlaması tr_TR
dc.title Service Quality, Students’ Satisfaction and Supportive Attitude in the Higher Education Institutions: Evidence from an Emerging Market tr_TR
dc.title.alternative Yükseköğretim Kurumlarında Hizmet Kalitesi, Öğrencilerin Memnuniyeti ve Destekleyici Tutum: Gelişmekte Olan Bir Pazar Örneği tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account