DSpace Repository

Controlability of multi-rotors under motor fault effect

Show simple item record

dc.contributor.author Asadi, Davood
dc.contributor.author Ahmadi, Karim
dc.contributor.author Nabavi-Chashmi, Sayed-yaser
dc.contributor.author Tutsoy, Onder
dc.date.accessioned 2022-01-24T07:11:17Z
dc.date.available 2022-01-24T07:11:17Z
dc.date.issued 2021-12
dc.identifier.citation Asadi, D. , Ahmadi, K. , Nabavi-chashmi, S. & Tutsoy, Ö. (2021). Controlability of multi-rotors under motor fault effect . Artıbilim: Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi , 4 (2) , 24-43 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/artibilimfen/issue/67571/1023730 tr_TR
dc.identifier.issn 2667-808X
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3756
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/tr/pub/artibilimfen/issue/67571/1023730
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract The multi-rotor unmanned aerial vehicles (UAVs) are being increasingly applied in both military and civil applications. Motor fault or failure is a common type of fault on multi-rotors, which might take place during mission and operation. Various configurations of fault are considered regarding the desired faulty motor in multi-rotors including the quadcopters and hexarotors. The existence of fault on different motors can lead to different controllability around the vehicle’s body axes. Here, configurations mean the rotation angle of the multi-rotor’s body axes respecting the fault or failure on the arbitrary motor of the multi-rotor. Therefore, it is essential to know which configuration has better reliability in the presence of motor faults or failures. Since the multirotor’s reliability and recoverability is highly related to its controllability, the controllability gramian approach, which is derived from the linear systems theory, as a control objective. The eigenvalues of the controllability gramian can be used as a surrogate for the energy required to control the corresponding eigenvector. Accordingly, the results clearly demonstrate the effect of motor fault on multi-rotor controllability. Additionally, in this paper, configurations with minimum required energy are introduced for quadrotors and hexarotors in different motor faults and failures. tr_TR
dc.description.abstract Multikopter insansız hava araçları (İHA) hem askeri hem de sivil uygulamalarda giderek daha fazla kullanılmaktadır. Motor arızası veya kaybı, görev ve operasyon sırasında meydana gelebilecek multikopterlerde yaygın bir arıza türüdür. Quadcopters ve hexarotors dahil olmak üzere multikopterlerde arızalı motorla ilgili çeşitli arıza konfigürasyonları göz önünde bulundurulur. Farklı motorlarda arıza bulunması, aracın gövde eksenlerinde farklı kontrol edilebilirliklere yol açabilir. Burada konfigürasyonlar, multikopterin keyfi motorundaki arızaya göre multikopterin gövde eksenlerinin dönüş açısı anlamına gelir. Bu nedenle, motor arızalarının varlığında hangi konfigürasyonun daha iyi güvenilirliğe sahip olduğunu bilmek önemlidir. Multikopterin güvenilirliği ve kurtarılabilirliği, kontrol edilebilirliği ile büyük ölçüde ilişkili olduğundan, bir kontrol hedefi olarak doğrusal sistemler teorisinden türetilen kontrol edilebilirlik gramian yaklaşımı. Kontrol edilebilirlik gramianının özdeğerleri, karşılık gelen özvektörü kontrol etmek için gereken enerji için bir vekil olarak kullanılabilir. Buna göre, sonuçlar motor arızasının multikopter kontrol edilebilirliği üzerindeki etkisini açıkça göstermektedir. Ek olarak, bu yazıda, farklı motor arızalarında quadrotor ve hexarotors için minimum gerekli enerjiye sahip konfigürasyonlar tanıtılmaktadır.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Artıbilim: Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi = Artıbilim: Adana Alparslan Türkeş Science and Technology University Journal of Science / Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2021;Volume: 4 Issue: 2
dc.subject Controllability tr_TR
dc.subject Motor fault tr_TR
dc.subject multi-rotor tr_TR
dc.subject multikopter tr_TR
dc.subject Kontrol edilebilirlik tr_TR
dc.subject Motor arızası tr_TR
dc.title Controlability of multi-rotors under motor fault effect tr_TR
dc.title.alternative Motor hata etkisi altında multikopterlerin kontrol edilebilirliği tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account