DSpace Repository

Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Friendship Quality in Terms of Different Variables

Show simple item record

dc.contributor.author Gunduz, Fatma Feyza
dc.date.accessioned 2022-02-01T11:20:56Z
dc.date.available 2022-02-01T11:20:56Z
dc.date.issued 2019-03
dc.identifier.citation Gündüz, F. F. (2019). Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Friendship Quality in Terms of Different Variables . OPUS International Journal of Society Researches , 10 (17) , 139-153 . DOI: 10.26466/opus.506362 tr_TR
dc.identifier.issn 2528-9527
dc.identifier.issn 2528-9535
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3760
dc.identifier.uri https://doi.org/10.26466/opus.506362
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract It is a known fact that the individuals, whose social and emotional aspects are developed, are more productive in their working lives. Emotional intelligence levels of individuals also reflect in their bilateral relations. Hence, it is expected that there will be a meaningful relationship between emotional intelligence levels with reliable and high-quality friendships. In this study, the effects of emotional intelligence levels of university students on the quality of friendship were analyzed. The sample consists of 538 students (242 female and 296 male) studying at Adana Science and Technology University and Çukurova University. A face to face questionnaire, which was prepared to determine to what extend the friendship quality of students was affected by emotional intelligence levels, was applied. The questionnaire includes emotional intelligence scale (EQ-NED) and friendship quality scale (FQUA) questions in addition to the questions created for determining demographic characteristics. Reliability analyses of the scales used in the study were performed and Cronbach’s alpha value of EQ-NED scale was found as 0.791 while Cronbach’s alpha value of FQUA scale was found as 0.890. As a result of the correlation analysis, it was concluded that there was a statistically significant relationship between the emotional intelligence levels and friendship quality of the university students. According to the genders of the students participating in the study it was observed that the emotional intelligence level of the female students was higher compared to the male students. It was determined that the emotional intelligence levels of the students did not differ according to the age variable and there was a significant difference between the emotional intelligence of the “health sciences” students and “science” and “social sciences” students according to the fields of education. tr_TR
dc.description.abstract Sosyal ve duygusal yönleri gelişmiş bireylerin çalışma hayatlarında daha üretken oldukları bilinen bir gerçektir. Bireylerin duygusal zekâ düzeyleri ikili ilişkilerine de yansımaktadır. Dolayısıyla güvenilirliği ve kalitesi yüksek arkadaşlık ilişkileri ile kişilerin duygusal zekâ düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olması beklenmektedir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin arkadaşlık kalitesi üzerine etkisi incelenmiştir. Bu çalışmanın örneklemini, Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi ve Çukurova Üniversitesi’nde öğrenim gören, 242’ si kız 296’ sı erkek olmak üzere 538 öğrenci oluşturmaktadır. Üniversite öğrencilerinin arkadaşlık kalitesinin duygusal zekâ seviyelerinden ne derece etkilendiğini tespit etmek amacıyla yüzyüze anket uygulanmıştır. Ankette demografik özelliklerin belirlenmesi amacıyla oluşturulan soruların yanı sıra duygusal zekâ ölçeği (EQ-NED) ve arkadaşlık kalitesi ölçeği (FQUA) kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçeklerin güvenirlik analizleri yapılmış, EQ-NED ölçeğinin Cronbach’s alpha değeri 0,791 ve FQUA ölçeğinin Cronbach’s alpha değeri 0,890 olarak bulunmuştur. Yapılan korelasyon analizi sonucunda, üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile arkadaşlık kalitesi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin cinsiyetlerine göre, kız öğrencilerin duygusal zekâ düzeyinin erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin duygusal zekâlarının yaş değişkenine göre farklılık göstermediği belirlenmiş ve eğitim alanlarına göre de “sağlık bilimleri” öğrencileri ile “fen” ve “sosyal bilimler” öğrencilerinin duygusal zekâları arasında anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher OPUS © Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi = International Journal of Society Researches / ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2019;Volume: 10 Issue: 17
dc.subject Emotional Intelligence tr_TR
dc.subject Friendship Quality tr_TR
dc.subject ANOVA tr_TR
dc.subject Independent Sample t test tr_TR
dc.subject Duygusal Zekâ tr_TR
dc.subject Arkadaşlık Kalitesi tr_TR
dc.subject Bağımsız Örneklem t testi tr_TR
dc.title Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Friendship Quality in Terms of Different Variables tr_TR
dc.title.alternative Duygusal Zekânın Arkadaşlık Kalitesine Etkisinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account