DSpace Repository

The influence of perturbation motion over a slender delta wing under sideslip angle

Show simple item record

dc.contributor.author Tasci, Mehmet Oguz
dc.contributor.author Tumse, Sergen
dc.contributor.author Sahin, Besir
dc.contributor.author Karasu, Ilyas
dc.contributor.author Akilli, Huseyin
dc.date.accessioned 2022-03-22T06:46:53Z
dc.date.available 2022-03-22T06:46:53Z
dc.date.issued 2021-01
dc.identifier.citation Taşcı, M. O. , Tümse, S. , Şahin, B. , Karasu, İ. & Akıllı, H. (2021). The influence of perturbation motion over a slender delta wing under sideslip angle . Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi , 10 (1) , 393-403 . DOI: 10.28948/ngumuh.780989 tr_TR
dc.identifier.issn 2564-6605
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3859
dc.identifier.uri https://doi.org/10.28948/ngumuh.780989
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract In this study, the main objective is to reveal the change of the vortical flow characteristics on a slender delta wing with a sweep angle of Λ=70º under the alteration of three different sideslip angles of β=0º, 4º, and 8º at three different main angles of attack of αm=25º, 30º and 35º experimentally. Dye visualization experiments were conducted at a Reynolds number of Re=2x104 to analyze qualitatively. The perturbation motion which has amplitudes of α0=±0.5º and ±1º was applied continuously under the periods of time of Te=0.5s, 1s, and 2s. However, the effects of the low-frequency perturbations to which the aircraft is exposed during the maneuver were examined. It is observed that Kelvin-Helmholtz in the case of the perturbed motion vortices is more prominent than static case results of the slender delta wing. The vortex breakdown location on the perturbed delta wing has been changed in a wider range than the static case of the delta wing at zero sideslip angle, β. tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışmada, süpürme açısı Λ=70º olan narin (slender) delta kanadın girdaplı akış yapısındaki değişimi, sapma açısı β=0º, 4º ve 8º karşısındaki değişimi, üç farklı ortalama hücum açısında αm =25º, 30º ve 35º boya deneyi incelemesi amaçlanmıştır. Boya ile nitel görselleştirme deneyleri, Re=2x104 gerçekleştirilmiştir. Kanat modeli istenilen açıda sabitlenerek ve elde edilen deney sonuçlar dikkate alınarak, α0=±0.5º ve ±1º genliğinde ve Te =0.5s, 1s ve 2s periyotlarında kanata sürekli salınım hareketi verilerek girdap çökmesinin belirli ölçüde kontrolü sağlanmaya çalışılmıştır. Ancak, uçağın manevra sırasında maruz kaldığı düşük frekanslı bozulmaların etkileri incelenmiştir. Kelvin-Helmholtz girdaplarının narin delta kanadın daimî salınım hareketi verilen durumunda statik vaka sonuçlarından daha belirgin olduğu gözlenmektedir. Narin delta kanatlarının sıfır sapma açısı, β salınımı hareketi anında; girdap çökme konumu statik durumdan daha geniş bir aralıkta ileri ve geri hareket etmektedir.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi = Nigde Omer Halisdemir University Journal of Engineering Sciences / Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2021;Volume: 10 Issue: 1
dc.subject Angle of attack tr_TR
dc.subject Delta wing tr_TR
dc.subject Dye visualization tr_TR
dc.subject Perturbation motion tr_TR
dc.subject Sideslip angle tr_TR
dc.subject Boya ile Görselleştirme tr_TR
dc.subject Delta kanat tr_TR
dc.subject Hücum açısı tr_TR
dc.subject Salınım hareketi tr_TR
dc.subject Sapma açısı tr_TR
dc.title The influence of perturbation motion over a slender delta wing under sideslip angle tr_TR
dc.title.alternative Salınım hareketinin sapma açısı altındaki bir delta kanada etkileri tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account