DSpace Repository

Analysing English-major students’ coping skills for translation problems through scenarios

Show simple item record

dc.contributor.author Dislen Daggol, Gokce
dc.date.accessioned 2022-03-22T07:47:30Z
dc.date.available 2022-03-22T07:47:30Z
dc.date.issued 2021-03
dc.identifier.citation Dişlen Dağgöl, G. (2021). Analysing English-major students’ coping skills for translation problems through scenarios . RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi , (22) , 964-977 . DOI: 10.29000/rumelide.897163 tr_TR
dc.identifier.issn 2148-7782
dc.identifier.issn 2148-9599
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3861
dc.identifier.uri https://doi.org/10.29000/rumelide.897163
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract Learning is a lifetime act, and it is not free of problems. Although problems or difficulties experienced in this process could be perceived as barriers to move further, they can be in fact new opportunities to gain more awareness and explore solutions, and thus, to make learning a conscious and sound process. Therefore, this study focuses on the students’ difficulties in doing translation and their probable solutions to these problems. Since the students started translation practice in their second year at university, the participants of the study were composed of the second year students in translation training program in Turkey. Data were gathered by both open-ended questions and scenarios developed from the participants’ own responses. Hence, the study used qualitative research design, and the qualitative data were subjected to content analysis. The study revealed five different problems through the students’ eyes: long sentences, equivalence, terminology, cultural elements and punctuation/grammar issues. Various solutions were elicited for these problems. The findings of the study are expected to provide insight for different areas such as translation training and translation quality improvement. tr_TR
dc.description.abstract Öğrenme, yaşam boyu süren bir eylemdir, ve sorunsuz değildir. Bu süreçte yaşanan problemler veya zorluklar ilerlemek için engel gibi görülebilse de, aslında daha çok farkındalık kazanmak ve çözüm araştırmak için yeni fırsatlardır, ve böylelikle öğrenmeyi daha bilinçli ve sağlıklı bir süreç haline getirir. Bu nedenle, bu çalışma öğrencilerin çeviri yaparken zorlandıkları noktalara ve bu zorluklara buldukları muhtemel çözümlere odaklanmaktadır. Öğrenciler, üniversite eğitimlerinde çeviri uygulamasına ikinci sınıfta başladıkları için, çalışmanın katılımcıları, Türkiye’deki bir çevirmen eğitimi programına kayıtlı ikinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Veriler, açık uçlu sorular ve katılımcıların verdikleri cevaplardan geliştirilen senaryolar yoluyla toplanmıştır. Bu nedenle, çalışma nitel çalışma deseni kullanmış olup nitel veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma, öğrencilerin gözünden beş farklı problem alanı bulmuştur: uzun cümleler, eşdeğerlik, terminoloji, kültürel öğeler ve noktalama/dilbilgisi konuları. Bu problemlere çeşitli çözümler elde edilmiştir. Çalışmanın bulgularının, çevirmen eğitimi ve çeviri kalitesi geliştirme gibi farklı alanlara ışık tutması ümit edilmektedir.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi = RumeliDE Journal of Language and Literature Studies / Yakup YILMAZ tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2021;Issue: 22
dc.subject Translation problems tr_TR
dc.subject coping-skills tr_TR
dc.subject translator training tr_TR
dc.subject English-majors tr_TR
dc.subject Çeviri problemleri tr_TR
dc.subject baş etme becerileri tr_TR
dc.subject çevirmen eğitimi tr_TR
dc.subject İngilizce bölüm öğrencileri tr_TR
dc.title Analysing English-major students’ coping skills for translation problems through scenarios tr_TR
dc.title.alternative İngilizce bölüm öğrencilerinin çeviride yaşadıkları problemler ile baş etme becerilerinin senaryolar yoluyla analizi tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account