DSpace Repository

Critical pedagogy and critical theory of technology in English language teaching: views from Turkey

Show simple item record

dc.contributor.author Ordem, Eser
dc.date.accessioned 2022-06-29T07:26:48Z
dc.date.available 2022-06-29T07:26:48Z
dc.date.issued 2020-12
dc.identifier.citation Ordem, E. (2020). Critical pedagogy and critical theory of technology in English language teaching: views from Turkey . RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi , (21) , 750-763 . DOI: 10.29000/rumelide.843340 tr_TR
dc.identifier.issn 2148-7782
dc.identifier.issn 2148-9599
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3926
dc.identifier.uri https://doi.org/10.29000/rumelide.843340
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract Studies on critical pedagogy and technology have been on the rise in recent decades. However, bringing critical pedagogy and critical theory of technology together has been hardly studied in English language teaching (ELT) and English as a second language (ESL). This study aims to enable the researcher and learners to compare two different technologies by using participatory action research (PAR). The participants (n=35) were given two data collection tools composed of a questionnaire and semi-structured interview form. The researcher and the learners collaborated with each other in each stage of the online syllabus preparation. The findings show that the learners developed negative attitudes towards the non-interactive Versant English Test (VET) and the online platform provided by the textbook publishers. However, the learners developed positive attitudes towards the use of the interactive online Google discussion platform where they were able to debate sociopolitical issues within the framework of critical pedagogy. In addition, the findings also imply that familiarizing learners with critical pedagogy and critical theory of technology can endorse authenticity, agency, reflection, action and praxis via online platforms. tr_TR
dc.description.abstract Eleştirel pedagoji ve teknoloji üzerine yapılan çalışmalar son yıllarda artış göstermektedir. Bununla birlikte, eleştirel pedagoji ve eleştirel teknoloji teorisini bir araya getirmek, İngilizce öğretiminde (ELT) ve ikinci dil olarak İngilizce'de (ESL) neredeyse hiç çalışılmamıştır. Bu çalışma, katılımcı eylem araştırması (KEA) kullanarak araştırmacı ve öğrencilerin iki farklı teknolojiyi karşılaştırmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Katılımcılara (n = 35) bir anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formundan oluşan iki veri toplama aracı verildi. Araştırmacı ve öğrenciler, çevrimiçi müfredat hazırlığının her aşamasında birbirleriyle işbirliği yaptılar. Bulgular, öğrencilerin etkileşimli olmayan Versant İngilizce Testine (VET) ve ders kitabı yayıncıları tarafından sağlanan çevrimiçi platforma karşı olumsuz tutumlar geliştirdiklerini göstermektedir. Bununla birlikte, öğrenciler, sosyopolitik konuları eleştirel pedagoji çerçevesinde tartışabildikleri etkileşimli çevrimiçi Google tartışma platformunun kullanımına karşı olumlu tutumlar geliştirdiler. Ek olarak, bulgular, öğrenenlere eleştirel pedagoji ve eleştirel teknoloji kuramının tanıtılmasının çevrimiçi platformlar aracılığıyla özgün düşünebilmelerin, aktif olmalarını, eleştirel düşünebileceklerini, eylem ve pratiği destekleyebileceğini de göstermektedir.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi = RumeliDE Journal of Language and Literature Studies / Yakup YILMAZ tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2020;Issue: 21
dc.subject Critical pedagogy tr_TR
dc.subject critical theory of technology tr_TR
dc.subject second language teaching tr_TR
dc.subject participatory action research tr_TR
dc.subject Eleştirel pedagoji tr_TR
dc.subject eleştirek teknoloji kuramı tr_TR
dc.subject ikinci dil öğretimi tr_TR
dc.subject katılımcı eylem araştırması tr_TR
dc.title Critical pedagogy and critical theory of technology in English language teaching: views from Turkey tr_TR
dc.title.alternative İngilizce öğretiminde eleştirel pedagoji ve eleştirel teknoloji kuramı tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account