DSpace Repository

What Makes an Effective Language Learner? Translation and Interpreting Department Students’ Changing Perceptions over a 3-year Period

Show simple item record

dc.contributor.author Ispinar Akcayoglu, Duygu
dc.date.accessioned 2022-11-18T11:31:54Z
dc.date.available 2022-11-18T11:31:54Z
dc.date.issued 2022-04
dc.identifier.citation İşpınar Akçayoğlu, D. (2022). What Makes an Effective Language Learner? Translation and Interpreting Department Students’ Changing Perceptions over a 3-year Period . Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , (55) , 147-162 . DOI: 10.53568/yyusbed.1111842İşpınar Akçayoğlu, D. (2022). What Makes an Effective Language Learner? Translation and Interpreting Department Students’ Changing Perceptions over a 3-year Period . Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , (55) , 147-162 . DOI: 10.53568/yyusbed.1111842 tr_TR
dc.identifier.issn 1302-6879
dc.identifier.issn 2822-3136
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3951
dc.identifier.uri https://doi.org/10.53568/yyusbed.1111842
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract This study aims to investigate perceptions of the students enrolled in the Department of Translation and Interpreting in relation to what makes an effective foreign language learner and explore the changes in these perceptions, if any, over a 3-year period. The participants were enrolled in prep year, first-year, and second-year at a state university located in southern Turkey. Data were collected from 12 students in the first year, 37 students in the second year, and 26 students in the third year of the study. The Repertory Grid Technique and interviews were utilized as data collection tools, which were administered on yearly basis over three years with a view to exploring the changes in students’ perceptions about what makes an effective foreign language learner during their education. Data were analyzed using Repertory Grid and content analysis methods. The results showed that students’ perceptions went through changes that indicated the washback effects of the exams as well as of the education in an English-major department. tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışma, Mütercim ve Tercümanlık Bölümüne kayıtlı öğrencilerin etkin yabancı dil öğrencileri konusundaki algılarını bölümdeki eğitimleri süresinde üç yıllık bir dönem boyunca incelemeyi ve varsa bu algılardaki değişimleri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın katılımcıları Türkiye’nin güneyinde yer alan bir devlet üniversitesinde Mütercim ve Tercümanlık Bölümünde Hazırlık, 1. Sınıf ve 2. Sınıfa kayıtlı öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri Repertuar Ağı Tekniği ve yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Katılımcılar, çalışmanın ilk yılında 12, ikinci yılında 37 ve üçüncü yılında 26 öğrenciden oluşmuştur. Çalışma verileri, öğrencilerin eğitimleri sırasındaki etkin yabancı dil öğrencileri konusundaki algılarını belirlemek ve varsa değişimleri ortaya çıkarabilmek amacı ile üç yıllık bir dönemde her yıl toplanmıştır. Veriler Repertuar Ağı Analizi ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak nitel olarak analiz edilmiştir. Veri toplama araçlarından elde edilen bulgular, Mütercim ve Tercümanlık bölümüne kayıtlı öğrencilerin algılarının Eğitim süreçleri boyunca sınavların geri etkisi ve İngilizce uzmanlık alanı olan bir bölümde verilen eğitimin etkisi ile değişikliğe uğradığını göstermiştir.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi = Van Yüzüncü Yıl University The Journal of Social Sciences Institute / Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2022;Issue: 55
dc.subject Effective Learners tr_TR
dc.subject Foreign Language Learner tr_TR
dc.subject Repertory Grid tr_TR
dc.subject Translation tr_TR
dc.subject Etkin Öğrenciler tr_TR
dc.subject Yabancı Dil Öğrencisi tr_TR
dc.subject Repertuar Ağı tr_TR
dc.subject Çeviri tr_TR
dc.title What Makes an Effective Language Learner? Translation and Interpreting Department Students’ Changing Perceptions over a 3-year Period tr_TR
dc.title.alternative Etkin bir Dil Öğrencisi Nasıl Olur? Mütercim ve Tercümanlık Bölümü Öğrencilerinin Üç Yıllık Dönemdeki Değişen Algıları tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account