DSpace Repository

Reliability and Validity of a Self-efficacy Instrument for Academics' Oral Communication in a Foreign Language

Show simple item record

dc.contributor.author Ozer, Omer
dc.contributor.author Cakir, Ozler
dc.contributor.author Uzun, N. Bilge
dc.date.accessioned 2019-12-02T08:14:43Z
dc.date.available 2019-12-02T08:14:43Z
dc.date.issued 2019-04
dc.identifier.citation Ozer, O., Cakir, O., & Uzun, N. B. (2019). Reliability and Validity of a Self-efficacy Instrument for Academics’ Oral Communication in a Foreign Language. Yuksekogretim Dergisi, 9(1), 40-48. https://doi.org/10.2399/yod.18.024 tr_TR
dc.identifier.issn 2146-796X
dc.identifier.issn 2146-7978
dc.identifier.uri http://openaccess.adanabtu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/630
dc.identifier.uri https://doi.org/10.2399/yod.18.024
dc.description WOS indeksli yayınlar koleksiyonu. / WOS indexed publications collection. TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection.
dc.description.abstract The purpose of this study is to develop a reliable and valid self-efficacy scale which intends to measure academics' self-efficacy beliefs in oral communication in a foreign language. The data in this study were collected from 395 academics working in state and foundation universities in Turkey. The 29 items in the scale trial form were rated on a 10-point Likert scale. After ensuring that the assumptions were met, an exploratory factor analysis was performed, which indicated a structure with one factor and 19 items. The 19 items in one dimension explained 75.709% of the variance in academics' self-efficacy beliefs in oral communication in a foreign language. The overall internal consistency reliability of the scale was high, with a Cronbach's alpha reliability coefficient of .982. The results indicate that our self-efficacy instrument is reliable and valid for measuring academics' oral communication self-efficacy beliefs in a foreign language. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırma, akademisyenlerin yabancı dilde sözlü iletişim kurabilmelerine ilişkin özyeterlik inançlarını ölçen, güvenirliği ve geçerliği yüksek bir ölçek geliştirmek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmaya devlet ve vakıf üniversitelerinde görev yapmakta olan 395 öğretim elemanı katılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında kullanılan 29 madde, 10 kategorili olarak derecelendirilmiştir. Tüm sayıltıları incelendikten sonra gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analiziyle 19 maddelik tek boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Toplam 19 madde tek boyutta akademisyenlerin yabancı dilde sözlü iletişim kurabilme özyeterlik inancına yönelik varyansın %75.709'unu açıklamaktadır. Ölçeğin bütününe ait hesaplanan içtutarlılık anlamındaki Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.982 olarak bulunmuştur. Elde edilen yapı geçerliği kanıtları da dikkate alındığında; ölçeğin akademisyenlerin sözlü iletişime kurabilmelerine yönelik özyeterlik inançlarını ölçmede güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır. tr_TR
dc.language.iso other tr_TR
dc.publisher YUKSEKOGRETIM DERGISI / DEOMED PUBL, ISTANBUL tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2019;Volume: 9 Issue: 1
dc.subject Academics tr_TR
dc.subject oral communication
dc.subject reliability
dc.subject self-efficacy belief
dc.subject validity
dc.subject TEACHER EFFICACY
dc.subject BELIEFS
dc.subject PERFORMANCE
dc.subject PROMOTION
dc.subject SCALE
dc.subject Education & Educational Research
dc.subject Akademisyenler
dc.subject geçerlik
dc.subject güvenirlik
dc.subject özyeterlik inancı
dc.subject sözlü iletişim
dc.title Reliability and Validity of a Self-efficacy Instrument for Academics' Oral Communication in a Foreign Language en
dc.title.alternative Akademisyenlerin Yabancı Dilde Sözlü İletişim Kurabilme Özyeterlik İnancı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account