Bu çalışmanın amacı, Öz-Belirleme Kuramı’nı model alan bir motivasyon ölçeğini literatüre kazandırmaktır. Bu doğrultuda çeşitli üniversitelerde öğrenim gören 202 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir.
Üniversite Öğrencilerinde Motivasyon Ölçeği (ÜÖMÖ), içsel motivasyon, dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk boyutlarını kapsayan 26 maddeden oluşmaktadır. Varimax rotasyonu ile yapılan faktör analizi sonucu ölçeğin üç ana faktörü karşıladığı görülmüştür. Ayrıca ölçeğin iç tutarlık katsayısı ve test-tekrar test güvenirlik katsayısının da yüksek olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliğine bakmak için Akademik Motivasyon Ölçeği (AMÖ) ölçüt olarak kullanılmıştır. Korelasyon analizlerinin sonuçları, ÜÖMÖ ve AMÖ alt ölçeklerinin ve toplam puanlarının anlamlı düzeyde korelasyon gösterdiğini göstermiştir. Son olarak, ÜÖMÖ faktörleri cinsiyet açısından karşılaştırıldığında, erkeklerin kadınlara göre daha yüksek motivasyonsuzluk puanına sahip oldukları görülmüştür
The purpose of the present study was to provide to literature a motivation scale based on the Self-Determination Theory. For this aim, 202 university students studying at various university participated in the research.
Motivation Scale for University Students (MSUS) was composed of 26 items including internal motivation, external motivation and amotivation dimensions. Factor analysis with Varimax rotation indicated that the scale consisted of three main factor. Besides, the internal consistency coefficient of the scale and the test-retest reliability coefficient were found to be high. In addition, the Academic Motivation Scale (AMS) was used as a criterion to investigate the criterion-related validity of the scale. Results of the correlation analyses showed that MSUS and AMS subscales and total scores were significantly correlated. Finally, when MSUS factors were compared in terms of sex, it was seen that males had higher amotivation score than females.