dc.contributor.author |
Uludamar, Erinc |
|
dc.date.accessioned |
2020-09-11T07:47:07Z |
|
dc.date.available |
2020-09-11T07:47:07Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Uludamar, E . (2019). Design and Finite Element Analysis of a Foldable and Single-Arm Wheelchair Lift for M-Class Vehicles . Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi , 34 (1) , 33-42 . DOI: 10.21605/cukurovaummfd.601225 |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
1019-1011 |
|
dc.identifier.issn |
2564-7520 |
|
dc.identifier.uri |
http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/885 |
|
dc.identifier.uri |
https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.601225 |
|
dc.description |
TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Commercially, many types of lifts and ramps are available to help the wheelchair users getting on and off the vehicles. In this study, a foldable wheelchair lift, which has a single arm was analysed by Finite Element Method according to specified maximum carrying mass of 300 kg in Directive 2001/85/EC. Examination was carried out on the manufactured wheelchair lift to validate the result of Finite Element Analysis. Initial analyses have shown that the lift is insufficient to be safe. Hence a modification was performed on the lift. After the modification, maximum von-Mises stress was calculated as 300.15 MPa in the cantilever beam of the platform which is produced by S355JR quality steel. The largest deformation was measured as 82.4 mm and 78.3 mm on the manufactured lift and on the model, respectively. Modal analysis indicates the result of the first eight modes occurred in low frequencies. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Ticari olarak, tekerlekli sandalye kullanıcılarının araçlara girip çıkmasına yardımcı olmak için birçok asansör ve rampa mevcuttur. Bu çalışmada, tek kollu katlanabilir tekerlekli sandalye asansörü, 2001/85/EC Direktifinde belirtilen maksimum 300 kg kütleyi taşıyacak şekilde Sonlu Elemanlar Yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonlu Elemanlar Analizinin sonucunu doğrulamak için üretilen tekerlekli sandalye asansörü üzerinde inceleme yapılmıştır. Yapılan ilk analizler, asansörün güvenli olabilmesi için yetersiz kaldığını göstermiştir. Bu nedenle asansörde değişiklik yapılmıştır. Modifikasyondan sonra, S355JR kalite çelik tarafından üretilen platformun konsol kirişinde maksimum von-Mises gerilimi 300,15 MPa olarak hesaplanmıştır. En yüksek deformasyon, üretilen asansörde ve modelde sırasıyla 82,4 mm ve 78,3 mm olarak ölçülmüştür. Modal analiz, düşük frekanslarda meydana gelen ilk sekiz modun sonucunu göstermektedir. |
|
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlik Fakültesi Dergisi / Çukurova Üniversitesi |
tr_TR |
dc.relation.ispartofseries |
2019;Volume: 34 Issue: 1 |
|
dc.subject |
Wheelchair lift |
tr_TR |
dc.subject |
Finite element method |
tr_TR |
dc.subject |
Structural analysis |
tr_TR |
dc.subject |
Vibration |
tr_TR |
dc.subject |
Tekerlekli sandalye asansörü |
tr_TR |
dc.subject |
Sonlu elemanlar metodu |
tr_TR |
dc.subject |
Yapısal analiz |
tr_TR |
dc.subject |
Titreşim |
tr_TR |
dc.title |
Design and Finite Element Analysis of a Foldable and Single-Arm Wheelchair Lift for M-Class Vehicles |
tr_TR |
dc.title.alternative |
M-Sınıfı Araçlar için Katlanabilir ve Tek Kollu Tekerlekli Sandalye Asansörü Tasarımı ve Sonlu Eleman Analizi |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |