Most of the disaster management activities are naturally related to traditional operation research and management science applications. But recently, big data information technology and social media in particular has become an integral part of disaster management. Relevant information taken from social media and the intelligent web has increased the situational awareness of decision makers. Disaster management decisions have important impacts on; the safety of disaster victims, environment, economic systems, organizations etc. Reliable, timely, consistent, sufficient and qualified information is critical in the phases of disaster management. In this study, a literature review is conducted considering big data and social media in the light of disaster management and specifically disaster relief.
Afet yönetimi ile ilgili faaliyetlerin çoğu asıl olarak geleneksel yöneylem araştırması ve yönetim bilimi uygulamalarına dayanmaktadır. Ancak son zamanlarda, büyük veri bilgi teknolojisi ve bunun özelinde sosyal medya kullanımı afet yönetiminin ayrılmaz bir parçası olmuştur. Sosyal medyadan ve akıllı ağlardan alınan ilgili bilgiler karar vericilerin durumsal farkındalığını arttırmaktadır. Afet yönetimi kararları afetzedelerin güvenliği, çevre, ekonomi sistemi, organizasyonlar vb. üzerinde önemli etkilere sahiptir. Güvenilir, zamanında, istikrarlı, yeterli ve nitelikli bilgi afet yönetiminin aşamalarında kritik rol oynamaktadır. Bu çalışmada, afet yönetimi ve özellikle afet yardımı alanında büyük veri ve sosyal medya dikkate alınarak bir literatür çalışması gösterilmiştir.