Political parties and candidates intensively use political promotion activities to reach voters during election campaigns. They develop relationships with the voters via campaigns to influence their voting behavior. It is important to measure influence of campaign activities on voters’ behavior in order to organize election campaigns for the next elections. This study aims therefore at determining influence levels of campaign activities involving political promotion mix elements and discussing whether such levels differ in terms of demographic characteristics, political participation levels and commitment levels of voters in Adana. Pursing this aim, a field research was organized and conducted in Adana analyzing June 7, 2015 parliamentary elections. Six hypotheses, which were developed in relation to level of being influenced by political promotion mix elements in line with the purpose of research, were tested. Significant differences were observed between demographic characteristics of voters (age, marital status and education level) and their levels of being influenced by political promotion. Moreover, there is significant difference between political participation level of voters and their levels of being influenced by political promotion. Significant difference is also found between commitment level of voters and the levels of being influenced by political promotion. However, no significant difference was observed between gender of voters and their levels of being influenced by political promotion. In conclusion, study results present that voters are influenced from all activities involving political promotion mix elements at different levels.
Günümüzde siyasi partiler ve adaylar seçim kampanyaları süresince seçmenlere ulaşmak için politik tutundurma faaliyetlerini yoğun olarak kullanmaktadırlar. Bu sayede seçmenle ilişkilerini geliştirerek onları etkilemektedirler. Seçmenlerin bu faaliyetlerden etkilenme düzeylerinin ölçülmesi, bir sonraki seçim dönemi kampanya faaliyetlerinin düzenlenmesi açısından önemlidir. Dolayısıyla çalışmanın amacı, Adana'daki seçmenlerin politik tutundurma karması unsurlarına yönelik faaliyetlerden etkilenme düzeylerini belirlemek ve bu düzeylerin seçmenlerin demografik özellikleri, siyasal katılım düzeyleri ve bağlılık düzeyleri açısından farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Bu amaca yönelik olarak Adana’da 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri’ni inceleyen saha araştırması gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak, politik tutundurma karmasından etkilenme düzeyine göre geliştirilen altı hipotez test edilmiştir. Seçmenlerin demografik özellikleri (yaş, medeni durum ve eğitim durumu) ile adayların kullandığı politik tutundurma karması elemanlarından etkilenme düzeyleri arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Ayrıca seçmenlerin siyasal katılım düzeyleri ve partilere yönelik siyasal bağlılık düzeyleri ile politik tutundurma karması elemanlarından etkilenme düzeyleri arasında da anlamlı farklılık vardır. Ancak seçmenlerin cinsiyetleri ile politik tutundurma karması elemanlarından etkilenme düzeyleri arasında anlamlı farklılık görülmemiştir. Sonuçta, araştırma sonuçları seçmenlerin politik tutundurma karmasına yönelik faaliyetlerin tamamından farklı düzeylerde etkilendiklerini ortaya koymaktadır.